SEO-pris: 3 gode råd til at vælge et SEO-bureau, der matcher dit budget
De fleste forretninger har i dag en hjemmeside eller webshop, der fungerer som et essentielt led i deres salgsstrategi. Uanset, om der er tale om en webshop eller en hjemmeside, er SEO en marketing-disciplin, der er værd at satse på. Herunder følger en guide til, hvordan du vælger det rigtige SEO-bureau til dit budget.
Når du skal finde et SEO-bureau, der matcher dit budget, er det en god idé at bruge noget tid på at finde de helt rigtige. Prisen på SEO afhænger af flere faktorer, men du kan spare mange penge, hvis du vælger det rigtige bureau.
Hvis du ikke selv har forstand på SEO, kan det være vanskeligt at finde, hvor meget du skal forvente at give for det. Det kan samtidig være vanskeligt at vurdere, hvilket bureau du skal vælge, da der er mange om buddet.
Søgemaskineoptimering er generelt en god investering, hvis du finder et godt bureau, der leverer varen. Der findes mange forskellige bureauer, og det kan være svært at vælge det, der matcher dit budget og ambitionsniveau – og som rent faktisk er i stand til at gøre en forskel for dig og din forretning.
#1: Forhør dig hos dit netværk
Hvis du planlægger at investere i SEO hos et bureau, er det værd at vælge nogle, der tidligere har leveret resultater for deres kunder. Typisk vil de bureauer, som leverer varen, blive anbefalet af andre.
Derfor kan det være en god idé at forhøre dig hos dit netværk, når du skal vælge SEO-bureau. Dem, der gør det godt, bliver husket, og dem, der ikke gør det godt, for den sags skyld også – bare ikke for noget godt.
Har du ikke et netværk, du kan forhøre dig hos, kan du altid forsøge at spørge på nettet. Der findes adskillige Facebook-grupper, hvor du kan få hjælp og vejledning fra andre, der har været i din situation, og de fleste hjælper med glæde.
#2: Læs anmeldelser af de enkelte bureauer
De fleste bureauer har en konto på Facebook eller Trustpilot. Hvis det er tilfældet, har du mulighed for at undersøge, om de gør deres arbejde ordentligt, da det fremgår af deres anmeldelser på førnævnte platforme.
Hvis der er tale om et bureau, som ikke gør det godt, vil du lynhurtigt kunne vurdere det på baggrund af deres anmeldelser, som overvejende vil være negative. Er der derimod tale om et bureau, som gør det godt, vil der overvejende være positive tilbagemeldinger.
Ofte kan det være en god idé at ringe til nogle af de virksomheder, der har efterladt en anmeldelse. Her vil du kunne få indsigt i, om der rent faktisk er tale om et godt bureau, som gør noget for kunderne, eller om det blot ser sådan ud på deres anmeldelser.
#3: Sæt dig ind i, hvordan SEO fungerer
Hvis du vil være i stand til at vurdere, om et bureau er gode til det, de laver, er det ofte en god idé at sætte dig en smule ind i tingene. Når du kender lidt til søgemaskineoptimering, er det nemmere for dig at vurdere, om der er tale om et seriøst SEO-bureau.
Det vil samtidig give dig mulighed for at spørge ind til, hvad du kan forvente at få for de penge, du betaler til SEO-bureauet. Hvis du primært får PBN-links, vil der højst sandsynligt være tale om et bureau, som ikke går synderligt meget op i at skabe en effekt for din virksomhed.
Hvis der er tale om et proaktivt bureau, som sørger for at holde dig ajour med udviklingen, og som samtidig hjælper dig med gode råd og vejledning, så er der stor sandsynlighed for, at du får noget ud af samarbejdet – og dermed også den pris, du betaler for SEO.