De perfekte pressemeddelser
Der er ingen tvivl om at omtalte af din virksomhed i pressen, er en af de mest effektive former for markedsføring. Og du behøver ikke at sidde og vente på at mediernes journalister finder frem til dit fantastiske produkt og bringer historien. Du kan selv skride til handling og påvirke nyhedsdækningen ved at udsende pressemeddelser.
Men lad os komme til sagen og se hvad dine pressemeddelser skal indeholde for at de havner i aviser og nyhedsudsendelser i radio og TV.
Relevante historier og aktuelle emner
Først og fremmest er det vigtigt at dine pressemeddelser er relevante for medierne. Ellers bringer de dem ikke! Prøv at sætte dig i journalistens sted, og overvej om din pressemeddelse virkelig er værd at bringe for medierne. Den behøver naturligvis ikke være relevant for alle medier, blot for dem som du sender den til.
Det nytter altså ikke at dine pressemeddelser er ren reklame for din virksomhed og dine produkter. Du skal sørge for at de skaber værdi for både journalisterne, medierne og slutmodtagerne (avislæsere, TV-seere og radio-lyttere m.m.).
En god måde at gøre dine pressemeddelser relevante, er at tage udgangspunkt i aktuelle emner. Som eksempel kan jeg nævne at min virksomhed, fik en del omtale i forbindelse med det kongelige bryllup mellem Kronprins Frederik og Mary Donaldson, fordi vi journalisterne hungrede efter nye vinkler på denne begivenhed. Et andet eksempel kunne være at et sikkerhedsfirma oplevede øget salg af alarmer som følge af terrorangreb i New York. Ved at udsende en pressemeddelse om dette tilbyder man journalisterne en ny vinkel på en aktuel historie.
I begge de nævnte tilfælde tilbyder man altså medierne en ny dimension på en historie som de i forvejen dækker heftigt, men som de samtidig hungrer efter nye oplysninger omkring, for at kunne fylde hele nyhedsfladen ud. Dette øger altså chancerne for at dine pressemeddelser bliver bragt.
Pressemeddelser og citater
Ok, pressemeddelser skal være aktuelle og relevante, men hvordan skal indholdet opbygges? Først og fremmest skal der være en opmærksomhedsskabende overskrift. Den må gerne være lidt kontroversiel. Hvis du vil have dit budskab ud, skal du ikke være bange for at træde nogen over tæerne. Men det er naturligvis en balancegang, for det er jo ikke meningen at det skal resultere i badwill. Se også på overskriften med journalistiske øjne. Er din overskrift god nok til at sælge aviser?
Efter overskriften skal der være en kort "teaser". Altså en lille indledning der ligeledes har til formål at vække læserens interesse og skabe opmærksomhed om resten af indholdet.
Derefter kommer så selve indholdet. Jeg plejer gerne at bygge det således op, at der først er en kort indledende tekst, der sætter læseren ind i hvad det handler om. Dernæst skriver jeg et citat, altså en udtalelse fra en person der har noget med historien at gøre (typisk mig selv). Det er med til at gøre teksten mere levende, og får den til at ligne en "rigtig" avisartikel. Samtidig er det en stor hjælp for journalisterne, for så behøver de ikke kontakte dig, for at få en udtalelse.
Dernæst skriver jeg lidt tekst i forlængelse af citatet/udtalelsen, som f.eks. er lidt kommenterende på citatet.
Endelig laver jeg endnu et citat, og så noget tekst i forlængelse af dette. Typisk vil jeg gøre brug af 2 - 3 udtalelser/citat.
Til sidst skal din pressemeddelse have en passende afslutning.
Alt i alt skal pressemeddelser altså bygges op som en rigtig avisartikel. Og hvis du gør det godt, vil du opleve at pressemeddelser ofte gengives fuldstændigt af aviserne. Det gør ikke noget at din tekst lægger op til diskussion. På den måde kan du måske være med til at præge debatten på området, og eventuelt få mere omtale på historien senere.
Mht. længden skal pressemeddelser ikke være kortere end en halv A4-side og ikke længere end en hel A4-side.